De overtuigingen van bevindelijk gereformeerden staan ver af van het gangbare mens- en wereldbeeld. Eerstgenoemden belijden dat de oorsprong van het geloof buiten de mens ligt en dat het geloof een gave van de Heilige Geest is. Het seculiere denken wordt verwoord in de slogan ‘wij zijn ons brein’. Daarnaast is een gangbare voorstelling dat bevindelijk geloven, vanwege de nadruk op de rechtvaardigheid van God en op de zondige aard van de mens, meer dan andere levensbeschouwingen samengaat met gevoeligheid voor depressieve neigingen. Hoe moeten we hier tegenaan kijken? Zijn gangbare voorstellingen aan herziening toe, dankzij intrigerende perspectieven vanuit de psychologie, psychiatrie en neurowetenschap? Zit geloof alleen in het hart of (ook) tussen de oren? Of ligt het allemaal ingewikkelder? 'Het bevindelijke brein' werpt nieuw licht op een gevoelige materie.
[[Dit bij de auteursinfo plaatsen: Deze bundel bevat bijdragen van Leon de Bruin, Liza Cortois, Arie Jan de Lely, Fred van Lieburg, Mart van Lieburg, Ammiel Meuleman, Anneke Pons-de Wit, Joke van Saane, Hanneke Schaap-Jonker en Wim van Vlastuin.]]
Deze website maakt gebruik van cookies die noodzakelijk zijn voor de juiste werking van de site. Voor het meten van bezoekgegevens wordt gebruik gemaakt van geanonimiseerde analytische cookies. Meer info