Door Nico van der Voet in Reformatorisch Dagblad op 23-11-2016
Christenen hebben net zo veel moeite om relaties goed te houden als niet-christenen. Hoe ga je om
met conflicten, juist ook die tussen kerkmensen?
In schoolbesturen, kerkenraden, op het werk, in huwelijken en in gezinnen. Overal komen conflicten voor.
Steef Post schreef erover in ”Beter bemiddelen. Hoe verbind je mensen in conflict?” Een goed en instructief
boek over een niet zo leuk onderwerp.
De meeste voorbeelden in het boek dat onlangs bij uitgeverij De Banier verscheen gaan over conflicten
tussen mensen van de kerk. Dat is niet fijn. Wél fijn is dat Post prima aanwijzingen geeft om ermee om te
gaan. De tekeningen erbij van Wim de Muijnck zijn prachtig: ze vormen een combinatie van scherpte en
humor.
Ter voorbereiding op dit artikel heb ik het boekje twee keer doorgenomen. Na de eerste keer dacht ik:
hiermee ga ik aan de slag, dit kan ik. Als ik nog eens een ruziënde kerkenraad tegenkom, help ik ze. Zo’n
reactie heb ik ook als ik iemand zie schilderen. Het lijkt niet zo moeilijk en je zou het zou willen nadoen.
Na de tweede lezing dacht ik: het is toch veel moeilijker dan het lijkt. Post beschrijft het allemaal zo
eenvoudig, maar bemiddelen bij conflicten is écht niet makkelijk. Als ik nadenk over mijn rol bij het enkele
conflict waarbij ik betrokken was, zou Post mij geen voldoende geven. Dus moet ik het boek nóg maar een
keer gaan lezen of een cursus gaan volgen voor mediation voordat ik iets in de praktijk breng. En dan vooral
eerst oefenen. Post is zelf mediator, met een eigen bureau. Hij schrijft uit zijn expertise en ervaring.
Posts boek biedt een leidraad voor moeilijke gesprekken, bij conflicten dus. Welke stappen zet je in een
bemiddelingsgesprek? Welke rol vervul je zelf daarbij? Hoe breng je de Bijbelse ethiek in? Hoe ga je om met
de emoties die bovenkomen? Waar wil je eigenlijk naartoe werken in zo’n gesprek?
De auteur geeft de belangrijke tip dat de gespreksleider „dom”, „lui” en „dakloos” moet blijven. Als je wilt
bemiddelen, weet je zelf het minste af van de inhoud het conflict. Dat is prima. Een bemiddelaar bemoeit
zich met het communicatieproces en niet met de inhoud van de ruzie. Een bemiddelaar mag lui zijn: de
oplossing moet komen van de ruziemakers. Hij hoeft niemand ergens heen te duwen of te redden. De
bemiddelaar is geen eigenaar van het conflict. Hij is ook geen partij in het conflict, en dat moet hij vooral niet
worden. Hij is als het ware dakloos, onafhankelijk.
Juist bij ‘christelijke’ conflicten is dit moeilijk. Omdat God een God van vrede is, wil een bemiddelaar dan te
graag dat het weer goed komt tussen mensen. Hij stort zich op het probleem, begint te duwen en te trekken,
wijst een van de partijen misschien op schuld en zonde. En het resultaat is dikwijls: het conflict gaat door en
de mensen zijn ook nog eens boos op de bemiddelaar. Ik denk dat een christelijke bemiddelaar op een
cursus bij Steef Post eerst een paar lessen krijgt in het afleren van goedbedoelde, pastorale miskleunen bij
bemiddelen.
”Beter bemiddelen” is maar een dun boekje en de bijlagen zijn kort (over bemiddelen bij huwelijksproblemen
en het leiden van lastige vergaderingen). Ook die zijn echter krachtig. Ik beveel dit boekje daarom aan bij
iedere geïnteresseerde persoon. Je hoeft geen moeilijke studie gedaan te hebben, want de tekst is
kraakhelder. Het meest beveel ik het boek aan bij mensen die wél een moeilijke studie gedaan hebben en
naast boekenwijsheid weleens wat praktisch inzicht kunnen gebruiken. Predikanten bijvoorbeeld.
Deze website maakt gebruik van cookies die noodzakelijk zijn voor de juiste werking van de site. Voor het meten van bezoekgegevens wordt gebruik gemaakt van geanonimiseerde analytische cookies. Meer info