HET BOEK
De auteurs constateren dat veel echte christenen ‘verachteren in de genade’ Vooral voor hen is dit boek geschreven. Maar niet alléén voor hen. Integendeel! Ze willen laten weten welke geneesmiddelen de puriteinen hebben aanbevolen voor deze kwaal. De puriteinen worden immers wel bekwame zielenartsen genoemd. Daarom staat het boek vol citaten van bekende en minder bekende puriteinse schrijvers. In het laatste hoofdstuk laten de auteurs zien dat zij het boek ook bedoeld hebben om kennis met de puriteinse uitgaven te laten maken. Het boek heeft één klein minpuntje. De noten verwijzen naar Engelse boeken. De adviezen voor het lezen van die boeken noemen eveneens de Engelse titels. En dat terwiijl er ondertussen al heel wat van die werken in hedendaags Nederlands vertaald zijn.
MIDDELEN
Puriteinen hebben er altijd sterk op aangedrongen om de middelen der genade te gebruiken. Samen met het dringende gebed of de Heilige Geest daarin mee wil komen. Dat geldt niet alleen voor wedergeboorte en bekering, maar ook voor de opwas in de
genade. In dit boek worden twaalf middelen besproken in evenzovele hoofdstukken: het eerbiedig en overdenkend lezen van Gods gezaghebbend Woord, het overdenken van de grootheid en heerlijkheid van onze Drie-enige God, overtuigen van ons geweten van de 'zondigheid van de zonde, het overdenken van de schoonheid en lieflijkheid van Christus, het overdenken van de vrijheid en de kracht van de genade, een gewillig najagen van heiligheid, de strijd tegen wereld, vlees en duivel, een innig en volhardend gebedsleven, ondersteuning in het lijden door het geloof in Gods voorzienigheid, zelfonderzoek om te zien waarvoor je de Heere Jezus nodig hebt, overdenking van de eeuwigheid, een heilige ijver voor God en Zijn waarheid. Elk van deze hoofdstukken eindigt met een drietal vragen. Die zijn vaak gericht op persoonlijke overdenking. Meditatie was een hoofdbezigheid in het geestelijke leven van de puriteinen.
CITATEN
Tot slot nog enkele citaten van puriteinen uit dit boek. ‘De prediking is een verordening van God, geheiligd om geloof te verwekken, om het verstand te openen, om de wil en de genegenheid tot Christus op te wekken’ (R. Sibbes). ‘De kennis van God moet een kennis zijn die afdaalt van het hoofd naar het hart, die licht geeft aan de geest en warmte aan de gevoelens. De kennis van God die niet verfraaid is met genade zal ons misvormde duivels maken, in plaats van beminnelijke
christenen’ (S. Charnock). ‘Beproefde genade is beter dan genade en meer dan genade’ (J. Flavel). ‘Elke roede is een rozemarijn voor Gods volk, vruchten van de liefde van de Vader’ (W. Bridge). ‘Heb geen liefde voor de schepselen van de wereld, de gewoonten of gebruiken van de wereld, of de pracht, praal, glorie en aanbidding van de wereld’ (W. Greenhill). Et cetera, et cetera. Het boek eindigt met de woorden ‘Neem en lees’; dat geldt zowel voor de boeken van de puriteinen als voor dit boek.