Door Annette van der Plas in Reformatorisch Dagblad op 23-10-2017
Een leuk en aansprekend verhaal schrijven dat jonge kinderen zelf kunnen lezen is moeilijk, omdat de schrijver een beperkte keuze in woorden en zinnen heeft. In ”Eetje wil over” is auteur Maarten Brand hier toch aardig in geslaagd. Hij koos een origineel onderwerp: Eetje (hij heet eigenlijk Evert, maar iedereen noemt hem Eetje) wil graag over naar groep 4, maar zijn rapport laat dit niet toe. Gelukkig verzint zijn vriend Jim allerlei plannetjes om toch bij elkaar in de klas te komen.
Dat ze zelf Eetjes rapport veranderen blijkt achteraf niet zo’n goed idee, maar misschien werkt het praten met de directeur beter? Ze verzamelen moed om naar hem toe te gaan, maar helaas, het helpt niets. Jim heeft nog een ander idee, maar dat houdt hij voor zichzelf: „Luister. Ik heb een plan. Maar ik zeg het nog niet. Ik zit straks bij jou in de klas. Ook na de vakantie.”
Brand schrijft soepel en laat de hoofdstukjes zo aflopen dat lezers benieuwd blijven naar het vervolg. Het boek is extra interessant voor kinderen die zelf moeilijk leren. Uiteindelijk beseft Eetje namelijk dat zittenblijven ook voordelen heeft.
Bijzonder is wel dat Jim zijn idee zes weken verborgen kan houden, terwijl hij elke dag met Eetje speelt. Is dat wel realistisch? Ook komt het niet zo heel veel (meer) voor dat kinderen blijven zitten als ze alleen slecht zijn in rekenen of taal. Afgezien daarvan sluit dit soepel geschreven verhaal (AVI eind groep 3) dicht aan bij de belevingswereld van jonge kinderen, waardoor ze het met plezier zullen lezen.
Deze website maakt gebruik van cookies die noodzakelijk zijn voor de juiste werking van de site. Voor het meten van bezoekgegevens wordt gebruik gemaakt van geanonimiseerde analytische cookies. Meer info