Het was een goed initiatief
van ds. G. H. Kruijmer
uit Lage Vuursche
en G. M. Breugem uit
Waddinxveen om de
meeste catechismuspreken van
de hervormde predikant ds. G.
Boer (1913-1973) gebundeld uit te
geven. Preken van elke zondagsafdeling
zijn onder hun leiding
verzameld, nauwkeurig bewerkt
en omgewerkt van spreektaal tot
leestaal. Het is een royale bundel
geworden, die De Banier heeft
uitgegeven. Bijna alle catechismusvragen
komen aan de orde.
De inhoud ervan is een goudmijn.
Ds. Boer had de gave om in de
prediking de mens pastoraal in
zijn verlorenheid voor het aangezicht
van Christus te plaatsen en
zo de prediking der verzoening
aan het hart te leggen. Je hoort
zijn indringende, zware en bewogen
stem in deze preken terug. Je
vindt hier een heldere uitleg van
de geloofsleer met een pastorale,
onderscheidenlijke toepassing.
Daarbij worden de lijnen van de
prediking doorgetrokken tot voor
de rechterstoel van Christus. Alle
dwalingen en afwijkingen naar
links en naar rechts ontleedt
hij op een ontdekkende wijze.
Daarvoor worden steeds Bijbelse
argumenten aangevoerd.
Deze catechismuspreken zijn
vooral pastoraal gericht. Zo worden
door ds. Boer de Twaalf Artikelen
„twaalf touwen” genoemd
„die de Heere vanuit de hemel
laat afdalen om zondaren in
hun verlorenheid op te zoeken.”
De preken zijn inhoudelijk zo
profetisch geladen dat ze weinig
aan actualiteit verloren hebben
en dus nog zeker op onze tijd
gericht zijn. Het lijkt wel alsof ds.
Boer veel van onze tijd voorvoeld
heeft, ondanks dat die preken
vele jaren geleden zijn gehouden.
Scherp ontdekkend legt hij
de nood van zijn tijd bloot. Zo
komen de vragen van de moderne
mens in die preken ook aan de
orde, die pastoraal en Bijbels gefundeerd
worden beantwoord.
De preken zijn vol van het werk
van de drie-enige God. Je komt
ervan onder de indruk hoeveel ds.
Boer in één preek meegeeft aan
onderwijs met een zeer uitgebreide
Bijbelse fundering van de
verschillende geloofsstukken.
Op een evenwichtige wijze
wordt de verhouding van Wet en
Evangelie bepreekt en daarmee
verbonden ook de drie stukken: ellende, verlossing en dankbaarheid.
Daarvan zegt hij: „Er kon
er niet één gemist worden. Ze
kunnen niet door elkaar gegooid
of op zijn kop gezet worden. Maar
in orde behandelt de catechismus
hiermee de grondstukken en de
grondvragen van het geloof.”
Ds. Boer had veel oog voor de
bijzondere formulering van de inhoud
van vragen en antwoorden
van de catechismus. Hij laat zo de
blijvende actualiteit van de Heidelberger
als Bijbels gefundeerd
onderwijs zien. „De mensen die
zeggen dat de catechismus uit de
tijd is, zullen zelf eerder uit de
tijd zijn dan onze catechismus”,
zo is een bekende uitspraak van
ds. Boer. Gedeelten die weleens
wat weggezet worden als middelmatige
zaken, bespreekt hij
op een heldere wijze. Zo krijgt de
waarde van de stijl in de eredienst
in de zondagen over het gebed
alle aandacht.
Je hoort de kerk der eeuwen terug,
als je in deze preken de stem
hoort uit de Oude Kerk, (Nadere)
Reformatie, van de puriteinen en
van Kohlbrugge. Zo wordt de gemeenschap
der heiligen geproefd
met allen die een even dierbaar
geloof deelachtig zijn. Deze bundel
draagt de schone titel ”Gegronde
troost”. Inderdaad geven
deze preken in alle toonaarden de
troost en zekerheid weer van het
werk van Vader, Zoon en Heilige
Geest. Je voelt in dit boek iets van
de worsteling van de kerk der
eeuwen.
Deze bundel beveel ik kerkbreed
aan. Ik denk ook aan ambtsdragers,
predikanten en studenten,
die tegenover de geestelijke oppervlakkigheid
van onze tijd hier
een voorbeeld van onderscheidenlijk
preken vinden dat in onze tijd
helaas vaak gemist wordt. Een
Bijbelse prediking geeft lering,
vermaning, vertroosting en
bestraffing. Dat ontdek je in dit
boek. Zo’n prediking geeft inderdaad
gegronde troost. Hartelijk
aanbevolen voor jong en oud.