Angst is een slechte raadgever. Ons verdiepen in de godsdienst die gaandeweg ons land binnenkwam, kan goed zijn om zaken te duiden. Dit kan bijvoorbeeld met Het cruciale onderscheid. De auteur werkteveertig jaar bij Open Doors en bezocht talloze islamitische landen. Dat is merkbaar in de vele voorbeelden én Korancitaten.
Het boek begint, vanzelfsprekend, bij Abraham. De Koran noemt hem ‘een vriend van God" Tegelijkertijd lijken passages in de Koran over ‘Ibrahim’ op het leven van Mohammed... En passages over andere zogenaamde Bijbelheiligen zijn in de Koran soms geheel anders dan de Bijbel ons vertelt. Zo heeft Maryam (Maria) geen man en kreeg ze na het baren van Isa ook geen kinderen meer. Islamitische vrouwen kunnen dan ook heel verontwaardigd reagerenals je spreekt over Jozef als man van Maria en over de broers van Jezus.
Dat brengt bij het doel van Schuts boek. De ondertitel zegt het al: Waarom de islam niets met het kruis van Christus te maken heeft. Het kruis wordt ontkend door moslims. Isa werd door Allah gered, hij hoefde dus niet te sterven. Zondevergeving door de Ander heeft bij de islam geen plaats. En Allah is dus niet dezelfde als onze (Drie-enige!) God. Dat zeggen, brengt misschien wel een relatie tot stand tussen moslim en christen, maar is ten diepste onjuist en geeft geen enkele Evangelische zekerheid in Jezus Christus.
Schut is scherp. In zijn voorwoord stipt Jacob Hoekman, zelf werkzaam in het Midden-Oosten, aan dat Schut in zijn ijver om aan te tonen dat de islam en het christendom niets met elkaar te maken hebben erg ver gaat. En het is waar wat Jacob dan schrijft: de islam zou er zonder het christendom (en het jodendom) nooit geweest zijn. Sterker nog, Mohammed kwam in zijn dagen christenen tegen die geen heldere sterren waren... Misschien zorgde juist dat ervoor dat zijn kijk op het geloof ernstig verduisterde. Dat mogen wij ons heden ten dage best aantrekken, want dit gevaar bestaat nog steeds. En daarmee winnen we géén verdoolde zielen voor Jezus... Een boek als dit kan daarom helpend zijn in ons contact met de vreemdeling in de poort!