2017 is het jaar waarin wij stilstaan bij 500 jaar
Reformatie. Dat heeft men berekend naar aanleiding
van het feit dat in 1517 Maarten Luther
de 95 stellingen op de deur van de slotkapel in
Wittenberg timmerde. Om precies te zijn was
dat op 31 oktober 1517. Zoals gebruikelijk bij
dit soort zaken wordt door bepaalde mensen in
twijfel getrokken of dat ook inderdaad heeft
plaatsgevonden. Luther heeft er zelf nooit over
gesproken. Laten we er maar vanuit gaan dat
dat inderdaad zo gebeurd is.
Dr. Maarten Luther was geen gemakkelijk
mens. Ik weet nog wel dat je als kind leerde
dat hij tot de helden uit het verleden hoorde.
En zeker als je opgroeide in een wat meer traditionele
gemeente. Er werd dan ook elk jaar
Hervormingsdag gehouden. En in de kerkdienst
op die dag werd er eens flink uitgehaald
naar de Rooms-katholieke Kerk. Zoals gezegd
was Luther niet makkelijk in de omgang. En
daarbij kan de vraag gesteld worden of de Hervorming/
Reformatie wel bij hem begonnen is.
Want zo’n 100 jaar eerder waren er al mensen
die vraagtekens plaatsten bij de toestanden in
de kerk. De geestelijken leefden in weelde,
terwijl het gewone volk in armoede het hoofd
boven water moest zien te houden.
Het rommelde dus al langer in de kerk. We
gaan er altijd vanuit dat de aflaat het grote
breekpunt was voor Luther en de zijnen. Maar
dat is gedeeltelijk waar. De aflaat op zich was
niet het probleem. In eerste instantie was een
aflaat niets anders dan een schriftelijke verklaring,
dat iemand de straf die bij de biecht
was opgelegd uitgevoerd had. Het werd een
probleem toen ze verkocht gingen worden ter
voldoening van zonden van jou of een gestorvene
zonder dat je een boete hoefde te doen.
De paus had namelijk geld nodig om de Sint
Pieterkerk in Rome verder af te bouwen. En
via deze aflaten stroomde het geld binnen. De
monnik die belast was met deze taak was Tetzel.
Hij gebruikte daarbij de spreuk ’Zodra het
muntje inde kist klinkt, het zieltje in de hemel
springt’. Het geld ging met karrenvrachten tegelijk
naar Rome (banken waren er nog niet
waar je het kon laten overmaken).
Ook in zijn persoonlijk leven moest Luther een
zware strijd voeren. De gerechtigheid Gods
zat hem dwars. De kerk leerde dat de mens
gerechtigheid moest doen om voor God acceptabel
te zijn. Luther kwam na heel veel Bijbelstudie
tot de conclusie dat de mens niet gerechtigheid
moet doen, maar dat God gerechtigheid
schenkt. Luther keerde zich steeds meer af van
de leer van de kerk en zocht zijn heil in de leer
van de Bijbel.
De schrijver van dit boek heeft Luther niet gespaard.
Hij maakt het allemaal niet mooier dan
het is. We weten bijvoorbeeld allemaal hoe
Luther over de Joden dacht. Wilde Luther een
andere kerk? Waarschijnlijk niet. Hij legde de
misstanden in de kerk bloot. Keizer en paus
grepen in omdat de een de rust in het land verstoord
zag en de ander zag zijn schatkist steeds
leger worden. Een heel leesbaar boek is het
geworden, waar veel wetenswaardigheden te
vinden zijn.
Deze website maakt gebruik van cookies die noodzakelijk zijn voor de juiste werking van de site. Voor het meten van bezoekgegevens wordt gebruik gemaakt van geanonimiseerde analytische cookies. Meer info