• levering binnen 1-2 werkdagen
  • veilig betalen

Petrus de rotsman

Over heel wat discipelen weten we weinig, over Petrus juist veel. Tenminste, verhoudingsgewijs, want over zijn jonge jaren bijvoorbeeld weten we niet veel. We weten wel dat hij getrouwd was, niet of hij kinderen had. Wie de naam van Petrus noemt, denkt al snel aan zijn geloofsbelijdenis, maar ook aan zijn verloochening van de Heere Jezus. Ook denken we aan het herstel van Petrus en aan zijn preek op de pinksterdag. De Handelingen der apostelen noemen nauwelijks iets van het werk van de apostelen, behalve van Petrus. En natuurlijk van Paulus, maar die behoorde niet tot de discipelenkring van de Heere Jezus.

Over de apostel is een boekje verschenen van ds. W. Silfhout, die de Rotterdamse gemeenten vele jaren mocht dienen. Het boek bestaat uit twee delen. Eerst tekent onze medebroeder het leven van Petrus in tien korte typeringen, daarna volgen vier preken over Petrus wandelend op de golven, het herstel in het ambt, de genezing van de kreupele en een preek over 1 Petrus 1:3. Het wordt niet helemaal duidelijk waarom juist deze teksten stof zijn voor de vier preken.

Het boek kenmerkt zich door een heldere schrijfstijl. Dat geldt ook voor de preken, die daarmee geschikt zijn voor leesdiensten. Met name in de preken wordt de toepassing gemaakt naar het zielenleven, maar ook naar het dagelijkse leven.

In de preek over het herstel van Petrus in het ambt legt ds. Silfhout uit dat in Johannes 21:15-17 in het Grieks twee verschillende woorden worden gebruikt voor liefhebben. De Heere Jezus vraagt naar een diepe vorm van liefde, Petrus antwoordt met een woord dat een zwakkere vorm betekent. Het is een aantrekkelijke verklaring, die vaker wordt gehoord, maar die toch wat moeilijk te handhaven is. In Johannes 3:35 en 5:20 lezen we twee keer dat de Vader de Zoon liefheeft, de eerste keer staat het ‘diepere’ woord, de tweede keer de ‘zwakkere’. Het laat zien dat het moeilijk vol te houden is om een inhoudelijk verschil te maken tussen de twee werkwoorden. Naar mijn overtuiging wordt Petrus niet bedroefd omdat Jezus de derde keer het ‘zwakkere’ woord in Zijn mond neemt en zo lijkt te twijfelen aan Petrus’ antwoord. Petrus wordt bedroefd omdat, zo zegt de tekst, Jezus voor de derde keer naar zijn liefde vraagt, terwijl hij Hem drie keer heeft verloochend. Deze kanttekening neemt niet weg dat we het een waardevol boek vinden.

Petrus de rotsman

Ds. W. Silfhout
vanaf 1595