Ook in de kerken wordt het woord ‘secularisatie’ geregeld genoemd en opgeschreven. Maar wat we bedoelen we daar nu eigenlijk precies mee? In dit boekje wordt het uit de doeken gedaan. Op een verrassende manier.
Na een voorwoord bestaat het boekje uit vier hoofdstukken. Ze zijn geschreven door resp. prof. dr. H.J. Paul, ds. J. IJsselstein, ds. A. Beens en dr. M.J. Kater. Tussen deze hoofdstukken in staan Bijbelse overdenkingen van de hand van ds. W.
Harinck, dr. A. Huijgen en dr. P.C. Hoek. Zij behandelen achtereenvolgens Mozes, Nehemia en Andreas. Ik haal een paar
dingen uit het boekje voor het voetlicht. Het hoofdstuk van dr. Paul is pittig, maar bijzonder inzicht gevend. Hij geeft o.a. een aantal definities van secularisatie aan de hand van de theologie van Augustinus. Ds. IJsselstein laat zien dat de bekende opmerking van Luther dat als de plasregen van het Evangelie overtrekt hij niet meer terugkomt, enige nuancering behoeft
Aan de hand van Jesaja 63 en 64 geeft ds. Beens aan wat onze houding als christen in de gure wind van de secularisatie behoort te zijn. Dr. Kater beschrijft wat een houdbaar tegenwicht tegen de secularisatie kan zijn: de troost van Zondag 1, het weer leren zingen over de ontfermingen van God en het doen van Gods goede wil. De Bijbelse overdenkingen
geven goede handvaten voor het leven als christenen in een geseculariseerde tijd. Een leerzaam boekje, het lezen
en overdenken waard.
Deze website maakt gebruik van cookies die noodzakelijk zijn voor de juiste werking van de site. Voor het meten van bezoekgegevens wordt gebruik gemaakt van geanonimiseerde analytische cookies. Meer info