Door Drs. I.A. Kole in Reformatorische Omroep op 23-01-2017
Deze uitgave is ontstaan n.a.v. een prekenserie in de hervormde gemeente in Arnemuiden.
‘Het verhaal ven een verloren jeugd, gebroken dromen, verraad en verdriet, maar ook een geschiedenis van hoop, heling en herstel van relaties.(-) ‘De geschiedenis wordt verduidelijkt. Daarbij spelen drie vragen een rol: 1. Wat betekent deze geschiedenis in de context van die tijd? 2. Wat heeft deze geschiedenis met Jezus te maken? Jozef lijkt op Jezus. In het leven van Jozef licht de gestalte van Jezus op in Zijn vernedering, lijden en verhoging. 3. Wat heeft deze geschiedenis ons vandaag te zeggen? Gods Woord heeft een boodschap, ook voor onze tijd. Deze uitgave leent zich voor Bijbelstudie, als achtergrondinformatie voor iedereen die meer over Jozef wil weten, maar ook voor persoonlijk, meditatief gebruik, in de stille tijd en de dagopening of sluiting.
Citaat: De ontmoeting. Lezen: Genesis 42. De test van Jozef om zijn broers te beproeven: 1. Door hen in de gevangenis te laten gaan, laat jozef hen ervaren wat hijzelf ervaren heeft. 2. Door straks Simeon achter te laten, wil hij zien: Zullen ze aan deze broer wel denken? Of laten ze hem aan zijn lot over, zoals ze hem dat gedaan hebben? 3. Jozef maakt de test nog zwaarder. Want als hij de broers naar huis laat gaan, stopt hij het geld weer in hun zakken.(96/97).
Het levenseinde van Jozef. ..’Zorg dat Jezus aan boord is. Dan is je hoop niet ijdel. Ds. I. Kievit lag op sterven. Ze vroegen: ‘Hoe is het nu dominee? En dominee Kievit zei – het waren zijn laatste woorden: ‘Wij hebben Vaders Zoon aan boord en veilig strand voor oog’. Nee, dan is je hoop niet ijdel..! (222).
Van harte aanbevolen!
Deze website maakt gebruik van cookies die noodzakelijk zijn voor de juiste werking van de site. Voor het meten van bezoekgegevens wordt gebruik gemaakt van geanonimiseerde analytische cookies. Meer info